Trykkbølge

Tilstander eller vanlige diagnoser som kan egne seg for trykkbølgebehandling er:

• Kalkskulder - kalkinnlagring i skuldersene (latin: Peritendinitis calcarea)
  • Musearm / tennisalbue / golfalbue (latin: Epicondilytt, lateral eller medial)
  • Hoftesmerter, også ved slitte hofteledd (latin: Coxarthrose)
  • Hopperkne / jumpers knee (latin: Apicitis/ patellaepicitt)
  • Løperkne / runners knee (latin: Tendinitis tractus iliotibialis)
  • Smerter i hælsenen / akillesproblematikk (latin: Achillestendinitt / achillestendinose)
  • Hælspore (latin: Plantar fasciitt)

Trykkbølge/
    Shock wave

Radial trykkbølgebehandling

Trykkbølgene dannes ved hjelp av lufttrykk. Behandleren trykker derfor et trykkluftdrevet stempel mot huden over smertepunktene. Den gir små, kortvarige slag mot vevet. Slagene kommer svært raskt (opptil 15 per sekund) og føles som små hammerslag mot hud og vev lokalt.

Radial trykkbølgebehandling har vist seg effektiv mot flere kroniske smertetilstander i muskler og skjelett, gjerne i sener som danner overganger mellom muskler og knokler.

Behandlingsmetoden benyttes også på mer akutte smertetilstander, særlig innen sport og idrett. Den har gitt større bredde i utvalget av behandlingstilbudet hos leger, fysioterapeuter og kiropraktorer og kan være et alternativ til kortisonsprøyter og kirurgiske inngrep. Metoden er heller ikke til hinder for mulige inngrep senere dersom eksempelvis kirurgi likevel skulle vise seg nødvendig.

Behandlingen fører til en betennelsesliknende tilstand i vevet som behandles. Trykkbølgene bryter ned skadet vev og kalkpåleiringer. Kroppen reagerer med å øke blodsirkulasjonen i området som behandles. Denne økte blodsirkulasjonen setter i gang kroppens egne reparasjonsprosesser og får dem til å gå raskere.