Ryggsmerter

RYGGSSMERTE?

• Unngå ensidige bevegelser og ugunstige stillinger over tid. Ryggen er til for å brukes!
  • Gjør enkle ryggøvelser. Dette hjelper en kiropraktor eller fysioterapeut deg med.

• Med de aller fleste ryggsmerter er det viktig å holde seg i aktivitet fremfor å holde sengen.

Ryggsmerter

Omlag 60-80% av befolkningen har ryggsmerter i løpet av livet. Vanligvis er ikke ryggsmerter noe alvorlig, men i mange tilfeller er smerten så stor at det blir et hinder for å fungere i hverdagen og på jobb.

Akutt ryggsmerte kan i noen tilfeller føles helt meningsløst, "jeg bøyde meg ned for å ta på sokkene" er ikke en uvanlig forklaring på hva som skjedde i forkant. I disse tilfellene har feilbelastninger på vev, muskler og ledd over en lang periode gjort det utsatt for skade og til slutt gir det etter. Andre ganger kan tunge løft eller brå bevegelser gi forstrekning av musklene og deretter ryggsmerte. Det er vanlig at smerten går over i løpet av 2-3 uker, men med riktig behandling og oppfølging kan smertene lindres raskere og det er en rekke tiltak som kan gjøres for å redusere risikoen for fremtidig ryggsmerte.

Skivebukning/prolaps kan gi sterke smerter i korsrygg og utrålinger i bein. Mellom hver ryggvirvel ligger det en skive som fungerer som en støtabsorberende "pute". Hvis denne skiven slår sprekker kan det gi bukning av skiven og deretter klemme på nerverøttene. Dette kan gi nervesmerte i bein og oppleves som ekstremt ubehagelig.

Kroniske ryggsmerter kan komme gradvis i løpet av uker, måneder og år. Noen har historie med en ulykke der ryggen har blitt skadet, mens andre kan få ryggsmerter for eksempel fra ugunstige og statiske stillinger over lengre tid. Slitasje av ryggvirvlene kan også gi kronisk smerte. Dette er en helt naturlig prosess for alle mennesker.

Det finnes også mange andre grunner til ryggsmerte. Sosiale og følelsesmessige utfordringer, alvorlig sykdom, brudd eller revmatisk sykdom kan fremprovosere ryggsmerte. I disse tilfeller vil pasienten bli undersøkt og henvist dit det er aktuelt.