Nakkesmerter

NAKKESMERTE?

• Unngå å sitte stille over lengre tid med ensidige bevegelser - 30 minutters fysisk aktivitet om dagen gjør underverker!

• Enkle nakkeøvelser kan minske nakkesmerten og forekomst av hodepine.

• Ta kontakt med Armstrongklinikken for å finne en terapeut som kan hjelpe deg.

Nakkesmerter

Nakkesmerter kan komme av ulike grunner, og i noen tilfeller vil ikke smerten forsvinne. Smerter i nakken kan oppstå akutt, gå på over tid, eller være kronisk/vedvarende. Hvis smerten i nakken ikke blir mindre i løpet av 2-3 dager, kan det være nødvendig å få hjelp av en terapeut.

Uspesifikke nakkesmerter er det mest vanlige hos befolkningen i dag. Det kan være irritasjon i ledd, muskler og vev som gjør at nakken blir øm, sår og ofte kan dette lede til hodepine. En stillesittende jobb,tunge løft, uhensiktsmessige arbeidsstillinger, eller mye stress i hverdagen kan bidra til at disse plagene oppstår.

Nakkesmerte med smerteutstråling til armer er i mange tilfeller veldig hemmende. Mellom hver ryggvirvel i nakken har vi en skive som kan beskrives som en "pute" som absorberer støt. Hvis denne skiven slår sprekker, kan den få en bukning/prolaps som klemmer på nerverøttene og derfor gir utstrålende smerte i armene.

Nakkesleng/Whiplash kan i noen tilfeller gi langvarige smerter i nakken. Nakkesleng kan skje i forbindelse med idrett, eller f.eks. i en bilulykke. Dette kan føre til skader på flere stukturer i nakken. Det er viktig å oppsøke en terapeut som gir riktig diagnose, behandling og opptrening for å unngå kroniske plager.