FINN OSS

• Grey Instagram Icon

© 2019 Armstrongklinikken.

Muskelterapi

Når du har bestilt en time hos oss, får du etter en innledende samtale med din terapeut  og en grundig undersøkelse av det som er relevant for dine plager en behandling som er tilpasset ditt problem. Behandlingen handler om hva vi kan hjelpe deg med i dag, hva du bør gjøre selv, samt hva som bør bli fulgt opp med kompletterende behandlinger.

Hva behandler en muskelterapeut?

Muskelterapi og massasje er behandlingsteknikker med lange tradisjoner. En muskelterapeut sitt viktigste oppgave er å løse opp spenninger i muskulaturen. Spenningene kan oppstå på grunn av dårlig arbeidsstilling eller overanstrengelse, men kan også ha mer følelsesmessige årsaker som stress, sinne, og angst.

Slike spenninger setter seg i kroppen og kan gi smerter i f.eks. rygg, skuldre, nakke, hofter og knær. Ulike former for massasje fra en muskelterapeut er en av de viktigste behandlingsmetodene mot muskelspenninger og har stor betydning for velvære for kropp og sjel. Regelmessig muskelterapi av en muskelterapeut fører dessuten til økt lymfesirkulasjon senket blodtrykk, høyere stresstoleranse, høyere smertetoleranse, bedre kontakt med muskulatur og forbedret koordinasjon.

En muskelterapeut benytter seg av ulike bløtvevsteknikker som klassisk massasje, triggerpunktbehandling, bindevevsbehandling(myofacial release) og segmentmassasje

LINDA BRATTVANG
Muskelterapeut

Bindevevsbehandling /myofacial release

Myofascial Release er en meget effektiv bindevevsbehandling. Fasciestrukturen (fascia= bindevev) danner hele kroppens arkitektur.  Fascia er et veldig sterkt bindevev som sprer seg gjennom kroppen din i et tredimensjonalt nettverk. Dette vevet kan ligne mye på et edderkoppnett som går fra hodet til tærne uten avbrytelser. Fascia systemet beskytter og pakker inn alt i kroppen din fra skjellet, muskler, nerver, blodårer, innvoller. Kroppen består av ca 70% veske og Fascia systemet har en veldig viktig oppgave med å holde kroppen i korrekt holdning slik at dens vitale deler samt veska holdes intakt og på riktig plass. Vevet hjelper kroppen med å motstå mekanisk stress, press og strekk som den blir satt under til daglig, både fra indre og ytre faktorer.

Uten faciececet som forbinder alle kroppens deler ville vi ikke være i stand til å sanse våres bevegelser eller å bevege oss.

Behandling ett sted forplanter seg derfor til større områder av kroppen. Alle kroppens øvrige fysiologiske systemer påvirkes av det.

Behandlingen skjer med tørre grep uten bruk av olje.

Om vi bruker olje sklir hånden bare over huden og det skjer ubetydelig forskyvning av vevet og vi får derfor ikke løsnet på det sammenklebrige vevet. Når man masserer et område som er ømt, utløses en lokal smertestillende effekt som er tilfredstillende, men ofte forbigående.

Med tørre grep kan vi løsne sammenkebninger som har oppstått under inflammasjon. Når inflammatert vev heales, dannes det ekstra bindevevsfibre (kollagenfibre), som hele tiden prøver å forbinde det skadede vevet. Disse fibrene legger seg hulter til bulter og hjelper til å stive vevet av.

Etter faciebehandling fornyes og forbedres sirkulasjonen i bindevevet, slik at den blir mer spenstig.

Bindevevet viser seg å være et sammenhengende organ som innfiltrerer all muskulatur, ligamenter, skjelett, ledd og organer. Økt forskning på fascia de siste 10 årene kan nå dokumentere at den myofasciale substansen har essensiele oppgaver i kroppen og at bindevevet er et sammenhengende kommunikasjonssystem.