Hofte-, kne- og leggsmerter

• Overbelastninger kan føre til senebetennelser, betennelser i senefester og slimposer. Også ben og brusk kan overbelastes.
  • Slitasjeforandringer kan føre til forkalkninger i benet og betennelser i brusk og ben.
  • Giktsykdommer kan ødelegge selve leddstrukturene: leddhinner, ben og brusk.
  • Skader i form av leddbåndsskader, meniskskader og brudd er også vanlig.

Forskjellige kneplager krever forskjellig type behandling. Vi vil finne den beste behandlingen for akkurat ditt kneproblem her på Armstrongklinikken.

Knesmerter

Hva er knesmerter?

Knesmerter kan ha mange årsaker. Knærne er store ledd som utsettes for store belastninger. I kneleddet finnes ben og brusk, leddhinner, menisker, leddbånd og slimposer. Rundt kneleddet er det dessuten sener og muskler. Alle disse strukturene kan gi opphav til smerter i kneet. Forekomsten av knesmerter er økende, noe som kan ha sammenheng med flere idrettsskader

(f. eks. håndball, fotball, alpint), overvekt, stillesitting og/eller ensidig belastning over lang tid.

Jumper's knee - Irritasjon av quadricepssenen/patellasenen, altså senen fra knestrekkeren på framsiden av låret. Smertene er tydelig lokalisert til nedre spissen av kneskåla - rett under og midt frampå kneet. Det er smerte om man trykker her. Smertene forverres gjerne av hopp, raske farts- og retningsendringer og trappegange. Mindre vanlig er atypisk jumper's. Smertene sitter da i sena rett ovenfor kneskåla.

Runner's knee/ Løperkne - Smerter sitter i sena på utsiden av kneet. Dette oppstår gjerne i kun ett kne. Ofte i høyre dersom man løper mye langs veien. Kan være vanskelig å angi om det er når man setter ned beinet eller bøyer det opp at det er mest vondt. Som regel kjenner man mest smerter i det man bøyer beinet.

PFSS - Står for patellofemoralt smertesyndrom. Diffuse smerter i/rundt kneet som gjerne har vart en stund. Smertene øker ved gange i nedoverbakke, ned trapper, stivhetsfølelse eller smerter etter å ha sittet lenge f.eks i bil eller på kino, samt problemer med å reise seg fra huksittende.

Osgood Schlatter's syndrom - Rammer kun barn og ungdom i vekstfasen. Smerter i beinutspringet under kneet. Smertene forverres under aktivitet og blir bedre av hvile. Om man har hatt smertene en stund, kan også beinkulen under kneet bli litt større.

Kneartrose - slitasje i kne. Vanligst hos eldre mennesker, men kan også oppstå hos yngre, som har vært utsatt for større akutte kneskader tidligere. Blant annet gir korsbåndsruptur og meniskskade økt sjanse for å utvikle artrose i knær senere. Overvekt er også en disponerende faktor. Symptomer er smerter inni kneet ved aktivitet. I begynnelsen er det værst ved gange eller løping nedoverbakke eller på hardt underlag - senere i sykdomsbildet vil smertene oppstå tidligere og ved lettere aktiviteter.

Leggsmerter

Det å ha vondt i leggen og nærliggende strukturer kan være særdeles plagsomt. Vondt i leggen kan forårsakes av flere forskjellige faktorer, men noen av de vanligste er muskulær overspenning i nærliggende muskulatur, referert smerte fra ankel eller kne, krampe, benhinnebetennelse, traume, muskulære feilbelastninger og mekanisk dysfunksjon. Vondt i leggen og leggsmerter er en plage som ofte rammer idrettsutøvere, men vondt i leggen kan naturlig nok ramme alle aldersgrupper og både utrente og trente. Slike leggsmerter kan tidvis også referere smerter mot anklene.

En av de vanligste årsakene til vondt i leggen er overspenning i nærliggende muskulatur, samt eventuell tilhørende dysfunksjoner i ankel og kne. Muskelknuter kan behandles hos kiropraktor, fysioterapeut, akupunktør, muskelterapeut eller lignende - som også kan gi deg en forklaring på hvorfor akkurat du får vondt i leggen - og hva du bør gjøre videre for å unngå det i fremtiden.