Gravide

Har jeg bekkenløsning eller bekkenlåsning?

Bekkenet består av tre bevegelige bekkenledd og et haleben. Sammen danner de en ring. Dette er grunnmuren for en bevegelig korsrygg. Bekkenet er i bruk og bevegelse hele tiden, ikke minst når man går, sitter eller snur seg i sengen.
I et svangerskap får bekken og rygg nye påkjenninger, i form av rask vektøkning på forsiden av kroppen og store hormonforandringer som påvirker kroppen på alle måter. Den voksende livmoren er en stor muskel som er forankret i bekkenet ved hjelp av leddbånd. Ubalanse i bekkenet er viktig for balansen i livmoren. Ubalanse kan i verst fall føre til tvangsleie i livmoren, som f.eks. seteleie eller tverrleie.

Når et bekkenledd er låst, må de andre jobbe overtid. Både for mye og for lite bevegelse kan gi smerter, irritasjon på nerver, muskelspenninger og feilbelastning. Smerten kan sitte bak i bekkenet, foran i symfysen, i lysken, i hoftene, eller kun på en side av bekkenet. Trente hender kan fortelle deg om du har en bekkenløsning eller bekkenlåsning, og gi råd om hvilke tiltak du kan iverksette for å få et best mulig svangerskap.

Smerter oppstår gjerne når kroppens evne til å tilpasse seg omstendighetene minsker.

Vanlige graviditetsplager

Under svangerskapet skjer det enorme forandringer med kroppen på kort tid og den gravide er ekstremt avhengig av et velfungerende bekken og en avbalansert ryggsøyle i denne perioden. Når rygg og bekken tilpasser seg vektøkningen på fremsiden av kroppen på en problemfri måte, er kvinnens kropp i balanse. Når kroppens evne til å tilpasse seg omgivelsene minsker, kommer smertene. Vår rolle er å korrigere ryggsøylens feilfunksjoner, helst så tidlig som mulig, slik at bekkenet og ryggen fungerer optimalt sammen.

Vanlige plager som gravide oppsøker oss for:

• bekkenløsning
  • bekkenlåsning
  • forebygging av rygg- og bekkenplager
  • bryst- og pustesmerter
  • nummenhet i armer
  • vondt mellom skulderbladene
  • symfysesmerter (foran i bekkenet)
  • hodepine
  • ekstrem svangerskapskvalme

Noen råd om ting den gravide kan gjøre selv:

• trening i forkant og under graviditeten