Fotsmerter

Fot og hæl

Hælsmerter er en svært utbredt årsak til smerter i foten. Vanligvis føles smerte enten under hælen eller i bakre delen der akillessenen festes til hælbenet.

Selv om hælsmerter kan være svært plagsomme og enkelte ganger invalidiserende, utgjør de sjelden en stor helserisiko. Hælsmerter er vanligvis milde og forsvinner ofte av seg selv, men i noen tilfeller kan smerten vedvare og bli kronisk.

Foten består av 26 knokler, hvorav hælen (calcaneus) er den største. Når vi går eller løper er det hælen som tar imot mesteparten av belastningen og hælen fungerer i så måte som en støtdemper for resten av kroppen. Kreftene hælen tar imot når vi går kan være 1,25 ganger kroppsvekten, og hele 2,75 ganger når du løper. Følgelig er hælen den delen av foten som oftest er utsatt for skader og smerte på grunn av sin anatomiske funksjon og plassering.

De vanligste årsakene til smerter i fot og hæl er:

Plantarfasciitt: Betennelse i bindevevet som forbinder bakfoten med forfoten. Plantarfasciitt gir typisk smerter under foten og hælen som er spesielt ille om morgenen. Plantarfasciit er en av de vanligste årsakene til smerter under foten.

Slimposebetennelse i hælen: (retrocalcaneal bursitt): En betennelse i slimposen under akillessenen.

Akillestendinose: Akillestendinose (degenerativ tendinopati i akillessenen) er en kronisk «senebetennelse» i alkilles. Tilstanden er et resultat av at tilhelingen og reparasjonen etter en skade eller strekk har stoppet opp og det oppstår små mikrorifter i senevevet som forverres progressivt. Senevevet mister sin naturlige funksjon og elastisitet og det oppstår vevsforandringer som fører til fortykkelser og smerter i midtre del av senen og/eller hælen.

Akillesseneruptur: Avrivning av akillessenen. Avrivningen kan være fullstendig eller delvis. Tilstanden er ofte smerterfri dersom det er snakk om en full ruptur. Ofte oppstår denne skaden uten forvarsel og kommer overraskende på, men som regel er det et resultat av en rekke biomekaniske risikofaktorer. Overvekt er også en risiko i forhold til ruptur av akillessenen.

Tarsaltunnelsyndrom: En nevropati som oppstår ved at en nerve kommer i klem på innsiden av ankelen. Tilstanden kan gi smerter under foten og hælen.

Behandling av smerte i fot og hæl

Leddjustering

Å justere ledd er hammeren i verktøykassen til kiropraktoren. Ofte skyldes smerter og problemer at leddene beveger seg for mye («hypermobile») eller at de beveger seg for lite («hypomobile»/«låst»). Ofte er dette kombinert, da kroppen kompenserer for stivhet i ledd med å ta ut mer bevegelse fra andre ledd i nærheten. Kiropraktoren kan skape bedre bevegelighet i låste ledd ved å gi en hurtig impuls mot leddet. Man bryter da bindinger i vevet i leddet og dette øker leddbevegeligheten. På denne måten kan kiropraktoren få stive ledd til å begynne å bevege seg bedre, og dette vil igjen bidra til at ledd som beveger seg for mye også vil normalisere bevegeligheten.

Fysioterapeut kan blant annet gi gode råd og veiledning samt instruere i hensiktsmessig opptrening og spesifikke øvelser for å avhjelpe tilstanden. Strekkøvelser for plantarfascien og akillessenen er ofte en del av opptreningen ved fot og hælsmerter samt strekk og styrkeøvelser for leggmuskulatur og stabilitetsøvelser for ankel og hæl. Ulike tapeteknikker kan være aktuelt for å gi foten støtte og avlastning i en rehabiliteringsfase.

Forskjellige ortoser som for eksempel hælinnlegg, innleggssåler og andre ortopediske hjelpemidler kan være nyttig for å gi demping, avlaste og korrigere foten for å forebygge eller fremskynde tilheling av skade.

Trykkbølgebehandling brukes ofte med god effekt for plantarfascitt, akillestendinose og andre smertetilstander i fot og hæl.

Akupunktur er også veldig effektivt